Rozhovor s Dagmar Peckovou

01.10.2020

Rozhovor s Dagmar Peckovou

V inscenaci MISTROVSKÁ LEKCE exkluzivně hostuje v roli Marii Callas světoznámá operní pěvkyně DAGMAR PECKOVÁ, kterou jsme pro Vás vyzpovídali.
V Mistrovské lekci hrajete Marii Callas. Čím byla podle Vás výjimečná?
Maria Callas byla neuvěřitelkou postavou hudebních dějin. Zcela jistě největší pěvkyní 20. století. A nejenom kvůli kvůli neomezeným hlasovým, technickým a výrazovým schopnostem, které do puntíku ovládala. Její Norma, Traviata, Médea, Tosca a řada dalších postav, které ztvárňovala jsou dodnes nepřekonané. Každá nová operní generace pěvkyň po celém světě zbožně poslouchá její dokonalé nahrávky a snaží se jít cestou podobnou. Ale všichni dobře víme, že je vždy jen jedna osobnost, která se nedá napodobit. Byla a bude jen jedna Callas, stejně jako byla a bude jedna Destinnová. A zaplať pánbůh za to. Emocionální základ každého umělce je jiný a je svůj. Její výjimečnost a nesmrtelnost byla ovšem brutálně vykoupená nešťastným osobním životem, který se ve finále podepsal i na jejím hlase.
Je Vám její osud blízký?
Hra Terrence McNallyho se mi dostala do rukou, když jsem se začala loučit s velkým operním světem. Příští rok oslavím šedesátku a čtyřicet sezón na jevišti, z toho skoro 30 sezón jsem strávila na jevištích a koncertních pódiích po téméř celé zeměkouli. Samozřejmě, když pěvec pracuje celou svou kariéru s hudebním nástrojem, který je součástí jeho tělesné schránky, tak v určitém věku zjistí, že už nemůže zpívat role, ve kterých triumfoval před 20 lety a role, které by ho mohly v tomto věku čekat, jsou nezajímavé a nenaplňují podstatu umění, pro které je umělec schopen udělat a obětovat hodně. Mnozí pěvci rezignují, mnozí pláčí do polštáře a viní ze svého neúspěchu celý svět, jiní se vydávají nevyšlapanou cestou. O poslední možnost se snažím já. Samozřejmě, že jakékoli přirovnání mě a Callas v prvním plánu je nemožné. Callas je uhrančivá síla! Jak už píšu nahoře – není a nebude druhá. Ale o to jsem se ani nikdy nesnažila. Možná jen ta úpornost a svéhlavost způsobu, jakým jsme obě šly za svým cílem, schopny obětovat veškeré pohodlí i „normální“ způsob života. Možná také ne vždy úplně ideální volba partnerů. Ale pokud mám hodnotit postavu Marie Callas v této divadelní hře, tak myslím, že se nacházím v každé větě, replice i jevištní situaci. Vím jak se tvoří tón, fráze, jak se zpívané roli vdechuje život. Vím, jak se postupuje při „mistrovských lekcích“, protože jsem již několik podobných kurzů sama vedla. A vím, co vše se může přihodit při předávání zkušeností mladým adeptům. Prostě vím přesně, co chci vyjádřit. V tom se s Callaskou jako divadelní postavou shodnu na 100%.
Jak náročné bylo naučit se takové množství textu?
Jo! Jednoduché to není zcela jistě. Pokud je člověk zvyklý, že ho celý život při výkonu vede hudba, která udává tempo i pauzy, tak mluvený text ho nechá na holičkách. A když se zapomene text v písni, nebo operní arii, tak si vypomůžeme nedefinovatelnými vokály a téměř nikdo si toho nevšimne. Když se to stane v mluveném slově, tak je to samozřejmě průšvih. Takže od loňského prosince bifluju, co se do mě vejde a musím doufat, že toho ve finále zbyde co nejvíc.
Máte nějakou oblíbenou repliku ze hry?         
V úplném závěru říká Maria: „… Už mi nezáleží na tom, jestli budu ještě zpívat. Koneckonců, všechno je stejně nahrané…“ a z toho mrazí. To je ta definitiva, kterou si i já bolestně uvědomuji a vyslovím ji jménem jiné postavy, ale pro mě platí úplně stejně. A pro mnohé jiné taky. Akorát mají pocit, že když o tom nebudou mluvit, že to nikdo nepozná. Pozná a o to je to horší. Já mám díky této hře šanci projít svou osobní katarzí. A za to děkuji bohu.
Jaký je Petr Mikeska režisér?
Uvědomuji si, že můj život se skládá ze spousty šťastných náhod. Vždy mně osud v poslední chvíli přistrčí do cesty člověka, který mě výrazně posune dál. To se stalo i s Petrem. A jsem tomu nevýslovně ráda. Už jen tím, že mně svěřil tuto „kládu“, jak se v divadelní hantýrce takovýmto rolím říká. Ale důvěra je zavazující. Pilně se učím, poslouchám na slovo a pokorně jsem za tři měsíce společné práce zřejmě absolvovala DAMU. Piplá se s každým slovem, každým výrazem i významem. Asi by to měl s „normální“ herečkou jednodušší, ale každý rosteme s novými výzvami, že?  Patří mu za to můj velký obdiv a dík.
Co se Vám vybaví, když se řekne Městské divadlo Mladá Boleslav?
Je to asi ostuda, že jsem vaše divadlo poznala až před 2 lety. Od té doby jsem tu viděla několik premiér. Vždy skvělé výkony všech aktérů. Je to nádherná budova se skvostnou akustikou. Město musí být hrdé!
Pravidelně pořádáte festival Zlatá Pecka. Jak byste diváky pozvala na letošní ročník?
Vzhledem ke koronavirové krizi jsme museli festival z léta posunout na první týden v listopadu a vzhledem k omezenému cestování jsme změnili i program. Podnikneme cestu kolem světa. Ale ne za 80 dní, jak píše Verne, ale za 8 dní, doba, kterou bude trvat náš festival. Vyvezeme posluchače prostřednictvím hudby, výtvarného umění, filmu i činohry do celého světa. Hudba nezná hranic. Celý neuskutečněný letní festival z letošního roku s názvem Fenomén Callas se přesouvá na rok 2021. Více na www.zpfestival.cz
Co dělá Dagmar Pecková pokud nezpívá či nehraje?
Chodím pravidelně běhat, ráda navštívím činoherní představení, dobrý film. Ráda si přečtu dobrou knihu. Vymýšlím a organizuji festival. Trávím volný čas s rodinou v německém Freiburgu. Ráda vařím pokrmy z celého světa. Ráda se obklopuji přáteli a dobrými lidmi, ale také jsem velmi ráda sama.
Ptala se Lenka Smrčková.